Дирижирано поведение в супермаркета
Защо доброволно пазаруваме евтини и вредни храни и как сметките в хипермаркета се увеличават.
Когато човек прекрачи прага на супер и хипермаркета, съществуването му вече е подложено на манипулативна атака от страна на търговеца. Защо се стига дотам, че у дома се прибираме с пълни торби с ненужни продукти и сметка, която принуждава да се пести всяка стотинка до следваща заплата? Истината е, че си позволяваме да бъдем „подведени“ от търговски трикове и практики, пред които умът на изморения след работа човек, бързащ да събере в една количка всичко нужно за семейството, се манипулира лесно.
Размерът на търговската количка се увеличава. Ще се изненадате, но обемът на количките за пазаруване се е утроил от 1939-а година насам, когато облекчаващото пазаруването съоръжение е събирало цели 3 пъти по-малко стока. Това е трик, с който се подканват клиентите да пазаруват още и още, да се отпуснат в избора си, виждайки, че все още не са достигналия познатия капацитет с връх. За да се отървете от безсмислените столки и продукти, за които плащате и после се чудите къде да сложите в дома си, си взимайте кошница, която се носи на ръка. Тъка ще усетите цената на покупките и по тежестта.
Супер големи намаления. Да – на четки за зъби, парцалчета за миене на прозорци през декември, слънцезащитни кремове в средата на есента или поредните бири, консерви, буркани, чипсове, бисквити. Това обикновено са стоки, чиито срок на годност изтича или няма да потрябват в близките месеци. Примамливата цена обаче фокусира вниманието. Човек влиза в магазина с пари, обикновено след заплата и е склонен да се зареди за „черни дни“. Без да премисли добре, че носейки чипс и бисквити у дома си, няма да спести, а просто ще нахрани децата си с вредна и евтина храна. Без да се загледа, че плажното мляко, което си купува през септември за идното лято ще е с изтекъл срок на годност. И най-вече – без да съобрази, че тези продукти реално никога може и да не потрябват. Затова три пъти мислете, веднъж слагайте в кошницата.
Най-намалените продукти се виждат най-лесно. Разбира се, нали трябва да си ги купите, защото търговецът е решил така. Ако се загледате в намалена лютеница, поставена на среден щанд с голям надпис, за да привлече вниманието, най-вероятно на най-високия или най-ниския щанд в същата редица ще намерите друга марка на същата цена, която не е на намаление. От вас обаче се иска да вземете точно предлаганата марка, затова тя привлича вниманието. Останалото е полускрито и изисква време и съобразителност, за да не си купите продукт, който трябва да вземете НЕ според вас, а според продавача.
Най-изкусителните стоки са около касата. Естествено – там те ще „избождат“ очите ви докато чакате на дългата опашка, за да платите. Тогава вниманието ви е изцяло погълнато от тях. А те все се оказват или много обичани, или на огромна промоция. И така човек прибавя в количката пакетче дъвки, някоя вафличка, любимия шоколад, кутийка презервативи и още... след като е приключил с планираното пазаруване.
Децата са най-ощетени от манипулацията. Малчуганите още не разполагат с ясната идея за цената на парите. Често идват на пазар с родителите си преди вечеря, когато са изгладнели от забави и игри и привлекателните опаковки изглеждат още по-вкусно. Освен с цената, децата не умеят да се съобразяват и със здравословността на продукта. И ето как на касата си тръгвате и с един шоколад, кроасан или бонбони извън предвиденото. Затова не пазарувайте с деца, особено ако не са прихапнали стабилно преди влизането в супермаркета.
ПОДОБНИ СТАТИИ
Търговците нагло предлагат по-големи размери на по-ниски цени, но всъщност лъжат клиентите за истинските количества на продукта. виж още »
Народът търси евтин продукт, но в козунак за 2 лв. не бива да се очаква, че има яйца, масло или мляко, обяснява председателят на Активни потребители Б виж още »
Ново поколение изкуствен интелект се превръща в умна пазарска количка или отракан и дискретен сервитьор. виж още »
КОМЕНТИРАЙ